BluePink BluePink
XHost
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

CONTRACT DE EXECUŢIE DE LUCRĂRI

                       nr. ........ din ..........

 

    1. Părţile contractante

 

    Între

    autoritatea contractantă ........................................, adresa sediului ................................, telefon/fax ..............., număr de înmatriculare ................, cod fiscal ................, cont trezorerie ...................., reprezentată prin .......................................,

                                                 (denumirea conducătorului)

funcţia ................................,

    în calitate de achizitor,

    şi

    executantul ......................., adresa sediului ......................,

                     (denumirea)

telefon/fax ............., număr de înmatriculare ................, cod fiscal ................., cont (trezorerie, bancă) .................., reprezentat prin ..........................., funcţia ....................,

(denumirea conducătorului)

    în calitate de executant,

    a intervenit prezentul contract.

 

    2. Obiectul şi preţul contractului

    2.1. Executantul se obligă să execute, să finalizeze şi să întreţină ........................., în conformitate cu obligaţiile asumate prin prezentul

   (denumirea lucrării)

contract.

    2.2. Achizitorul se obligă să plătească executantului preţul de ............ mii lei pentru execuţia, finalizarea şi întreţinerea .......................... .

 (denumirea lucrării)

    2.3. Preţul convenit pentru îndeplinirea contractului, plătibil executantului de către achizitor conform graficului de plăţi, este de ..................... mii lei, din care T.V.A. .................. mii lei.

 

    3. Durata contractului

    3.1. Executantul se obligă să execute şi să finalizeze ....................,

                                                           (denumirea lucrării)

aşa cum este prevăzut în graficul de execuţie, în decurs de ....................

                                                           (luni calendaristice)

de la data intrării în vigoare a contractului.

 

    4. Definiţii

    4.1. În prezentul contract următorii termeni vor fi interpretaţi astfel:

    a) contract - actul juridic care reprezintă acordul de voinţă al celor două părţi, încheiat între o autoritate contractantă, în calitate de achizitor, şi un executant de lucrări, în calitate de executant;

    b) achizitor şi executant - părţile contractante, astfel cum acestea sunt denumite în prezentul contract;

    c) preţul contractului - preţul plătibil executantului de către achizitor în baza contractului pentru îndeplinirea integrală şi corespunzătoare a tuturor obligaţiilor sale asumate prin contract;

    d) standarde - standardele, reglementările tehnice sau altele asemenea prevăzute în Caietul de sarcini şi în propunerea tehnică;

    e) amplasamentul lucrării - locul în care executantul execută lucrarea;

    f) forţă majoră - un eveniment mai presus de controlul părţilor, care nu se datorează greşelii sau vinii acestora, care nu putea fi prevăzut în momentul încheierii contractului şi care face imposibilă executarea şi, respectiv, îndeplinirea contractului; sunt considerate asemenea evenimente: războaie, revoluţii, incendii, inundaţii sau orice alte catastrofe naturale, restricţii apărute ca urmare a unei carantine, embargou, enumerarea nefiind exhaustivă, ci enunţiativă. Nu este considerat forţă majoră un eveniment asemenea celor de mai sus care, fără a crea o imposibilitate de executare, face extrem de costisitoare executarea obligaţiilor uneia dintre părţi.

    g) zi - zi calendaristică; an - 365 de zile.

 

    5. Aplicabilitate

    5.1. Contractul de execuţie intră în vigoare după constituirea garanţiei bancare de bună execuţie, aşa cum s-a convenit la pct. 11, la data de ......................................................... .

(se precizează data la care intră în vigoare contractul)

 

    6. Documentele contractului

    6.1. Natura şi volumul lucrărilor sunt precizate în anexele la prezentul contract.

    6.2. Documentele prezentului contract sunt:

    a) acte adiţionale, dacă există;

    b) grafic de execuţie;

    c) propunerea tehnică şi propunerea financiară;

    d) caietul de sarcini;

    e) alte anexe la contract.

 

    7. Standarde

    7.1. (1) Executantul garantează că la data recepţiei lucrarea executată va avea calităţile declarate de către acesta în contract, va corespunde reglementărilor tehnice în vigoare şi nu va fi afectată de vicii care ar diminua sau ar anula valoarea ori posibilitatea de utilizare, conform condiţiilor normale de folosire sau celor specificate în contract.

    (2) La lucrările la care se fac încercări calitatea probei se consideră realizată dacă rezultatele se înscriu în toleranţele admise prin reglementările tehnice în vigoare.

 

    8. Caracterul confidenţial al contractului

    8.1. (1) O parte contractantă nu are dreptul, fără acordul scris al celeilalte părţi:

    a) de a face cunoscut contractul sau orice prevedere a acestuia unei terţe părţi, în afara acelor persoane implicate în îndeplinirea contractului;

    b) de a utiliza informaţiile şi documentele obţinute sau la care are acces în perioada de derulare a contractului, în alt scop decât acela de a-şi îndeplini obligaţiile contractuale.

    (2) Dezvăluirea oricărei informaţii faţă de persoanele implicate în îndeplinirea contractului se va face confidenţial şi se va extinde numai asupra acelor informaţii necesare în vederea îndeplinirii contractului.

    8.2. O parte contractantă va fi exonerată de răspunderea pentru dezvăluirea de informaţii referitoare la contract dacă:

    a) informaţia era cunoscută părţii contractante înainte ca ea să fi fost primită de la cealaltă parte contractantă; sau

    b) informaţia a fost dezvăluită după ce a fost obţinut acordul scris al celeilalte părţi contractante pentru asemenea dezvăluire; sau

    c) partea contractantă a fost obligată în mod legal să dezvăluie informaţia.

 

    9. Drepturi de proprietate intelectuală

    9.1. Executantul are obligaţia de a despăgubi achizitorul împotriva oricăror:

    a) reclamaţii şi acţiuni în justiţie ce rezultă din încălcarea unor drepturi de proprietate intelectuală (brevete, nume, mărci înregistrate etc.), legate de echipamentele, materialele, instalaţiile sau utilajele folosite pentru ori în legătură cu execuţia lucrărilor sau încorporate în acestea; şi

    b) daune-interese, costuri, taxe şi cheltuieli de orice natură, aferente,

cu excepţia situaţiei în care o astfel de încălcare rezultă din respectarea proiectului sau Caietului de sarcini întocmit de către achizitor.

 

    10. Protecţia patrimoniului cultural naţional

    10.1. Toate fosilele, monedele, obiectele de valoare sau orice alte vestigii ori obiecte de interes arheologic descoperite pe amplasamentul lucrării sunt considerate, în relaţiile dintre părţi, ca fiind proprietatea absolută a achizitorului.

    10.2. Executantul are obligaţia de a lua toate precauţiile necesare pentru ca muncitorii săi sau oricare alte persoane să nu îndepărteze sau să nu deterioreze obiectele prevăzute la clauza 10.1, iar imediat după descoperirea şi înainte de îndepărtarea lor, de a înştiinţa achizitorul despre această descoperire şi de a îndeplini dispoziţiile primite de la achizitor privind îndepărtarea acestora. Dacă din cauza unor astfel de dispoziţii executantul suferă întârzieri şi/sau cheltuieli suplimentare, atunci, prin consultare, părţile vor stabili:

    a) orice prelungire a duratei de execuţie la care executantul are dreptul;

    b) totalul cheltuielilor suplimentare care se va adăuga la preţul contractului.

    10.3. Achizitorul are obligaţia, de îndată ce a luat cunoştinţă despre descoperirea obiectelor prevăzute la clauza 10.1, de a înştiinţa în acest sens organele de poliţie şi comisia monumentelor istorice.

 

    11. Garanţia de bună execuţie a contractului

    11.1. (1) Executantul are obligaţia de a constitui garanţia de bună execuţie a contractului în perioada convenită în acesta.

    (2) Achizitorul are obligaţia de a elibera garanţia pentru participare şi de a emite ordinul de începere a contractului numai după ce executantul a făcut dovada constituirii garanţiei de bună execuţie.

    11.2. Cuantumul garanţiei de bună execuţie a contractului reprezintă un procent din preţul acestuia; garanţia poate fi constituită în lei sau într-o valută convertibilă.

    (se precizează cuantumul garanţiei de bună execuţie a contractului, modul de constituire, perioada pentru care se constituie şi modul de restituire)

    11.3. Achizitorul are dreptul de a emite pretenţii asupra garanţiei de bună execuţie, în limita prejudiciului creat, dacă executantul nu îşi îndeplineşte obligaţiile asumate prin prezentul contract. Anterior emiterii unei pretenţii asupra garanţiei de bună execuţie achizitorul are obligaţia de a notifica acest lucru executantului, precizând totodată obligaţiile care nu au fost respectate.

 

    12. Responsabilităţile executantului

    12.1. (1) Executantul are obligaţia de a executa şi de a finaliza lucrările, precum şi de a remedia viciile ascunse, cu atenţia şi promptitudinea cuvenite, în concordanţă cu obligaţiile asumate prin contract, inclusiv de a proiecta, în limitele prevăzute în contract.

    (2) Executantul are obligaţia de a supraveghea lucrările, de a asigura forţa de muncă, materialele, instalaţiile, echipamentele şi toate celelalte obiecte, fie de natură provizorie, fie definitive, cerute de şi pentru contract, în măsura în care necesitatea asigurării acestora este prevăzută în contract sau se poate deduce în mod rezonabil din contract.

    (3) Executantul are obligaţia de a notifica prompt achizitorului despre toate erorile, omisiunile, viciile sau altele asemenea descoperite de el în proiect sau în Caietul de sarcini pe durata îndeplinirii contractului.

    12.2. Executantul are obligaţia de a prezenta achizitorului spre aprobare, înainte de începerea execuţiei lucrării, graficul de plăţi necesar pentru execuţia lucrărilor, în ordinea tehnologică de execuţie.

    12.3. (1) Executantul este pe deplin responsabil pentru conformitatea, stabilitatea şi siguranţa tuturor operaţiunilor executate pe şantier, precum şi pentru procedeele de execuţie utilizate, cu respectarea prevederilor şi a reglementărilor legii privind calitatea în construcţii.

    (2) Un exemplar din documentaţia predată de către achizitor executantului va fi ţinut de acesta în vederea consultării de către Inspecţia de Stat în Construcţii, Lucrări Publice, Urbanism şi Amenajarea Teritoriului, precum şi de către persoane autorizate de achizitor, la cererea acestora.

    (3) Executantul nu va fi răspunzător pentru proiectul şi caietele de sarcini care nu au fost întocmite de el. Dacă totuşi contractul prevede explicit ca o parte a lucrărilor permanente să fie proiectată de către executant, acesta va fi pe deplin responsabil pentru acea parte a lucrărilor.

    (4) Executantul are obligaţia de a pune la dispoziţie achizitorului, la termenele precizate în anexele la contract, caietele de măsurători (ataşamentele) şi, după caz, în situaţiile convenite, desenele, calculele, verificările calculelor şi orice alte documente pe care executantul trebuie să le întocmească sau care sunt cerute de achizitor.

    12.4. (1) Executantul are obligaţia de a respecta şi de a executa dispoziţiile achizitorului în orice problemă menţionată sau nemenţionată în contract, referitoare la lucrare. În cazul în care executantul consideră că dispoziţiile achizitorului sunt nejustificate sau inoportune, acesta are dreptul de a ridica obiecţii în scris, fără ca obiecţiile respective să îl absolve de obligaţia de a executa dispoziţiile primite, cu excepţia cazului în care acestea contravin prevederilor legale.

    (2) În cazul în care respectarea şi executarea dispoziţiilor prevăzute la alin. (1) determină dificultăţi în execuţie care generează costuri suplimentare, aceste costuri vor fi acoperite pe cheltuiala achizitorului.

    12.5. (1) Executantul este responsabil de trasarea corectă a lucrărilor faţă de reperele date de achizitor, precum şi de furnizarea tuturor echipamentelor, instrumentelor, dispozitivelor şi resurselor umane necesare în vederea îndeplinirii responsabilităţii respective.

    (2) În cazul în care pe parcursul execuţiei lucrărilor survine o eroare în poziţia, cotele, dimensiunile sau aliniamentul oricărei părţi a lucrărilor, executantul are obligaţia să rectifice eroarea constatată, pe cheltuiala sa, cu excepţia situaţiei în care eroarea respectivă este rezultatul datelor incorecte furnizate în scris de către proiectant. Pentru verificarea trasării de către proiectant executantul are obligaţia de a proteja şi de a păstra cu grijă toate reperele, bornele sau alte obiecte folosite la trasarea lucrărilor.

    12.6. Pe parcursul execuţiei lucrărilor şi al remedierii viciilor ascunse executantul are obligaţia:

    a) de a lua toate măsurile pentru asigurarea tuturor persoanelor a căror prezenţă pe şantier este autorizată şi de a menţine şantierul (atâta timp cât acesta este sub controlul său) şi lucrările (atâta timp cât acestea nu sunt finalizate şi ocupate de către achizitor) în starea de ordine necesară pentru evitarea oricărui pericol pentru respectivele persoane;

    b) de a procura şi de a întreţine pe cheltuiala sa toate dispozitivele de iluminare, protecţie, îngrădire, alarmă şi pază, în cazul în care sunt necesare sau au fost solicitate de către achizitor sau de către alte autorităţi competente, în scopul protejării lucrărilor sau al asigurării confortului riveranilor;

    c) de a lua toate măsurile rezonabil necesare pentru a proteja mediul pe şi în afara şantierului şi pentru a evita orice pagubă sau neajuns provocat persoanelor, proprietăţilor publice sau altora, rezultat din poluare, zgomot sau alţi factori generaţi de metodele sale de lucru.

    12.7. Executantul este responsabil pentru menţinerea în bună stare a lucrărilor, materialelor, echipamentelor şi instalaţiilor care urmează să fie puse în operă de la data primirii ordinului de începere a lucrării până la data semnării procesului-verbal de recepţie a acesteia.

    12.8. (1) Pe parcursul execuţiei lucrărilor şi al remedierii viciilor ascunse executantul are obligaţia, în măsura permisă de respectarea prevederilor contractului, de a nu stânjeni inutil sau în mod abuziv:

    a) confortul riveranilor; sau

    b) căile de acces, prin folosirea şi ocuparea drumurilor şi a căilor publice sau private care deservesc proprietăţile aflate în posesia achizitorului sau a oricărei alte persoane.

    (2) Executantul va despăgubi achizitorul împotriva tuturor reclamaţiilor, acţiunilor în justiţie, daunelor-interese, costurilor, taxelor şi cheltuielilor, indiferent de natura lor, rezultând din sau în legătură cu obligaţia prevăzută la alin. (1), pentru care responsabilitatea revine executantului.

    12.9. (1) Executantul are obligaţia de a utiliza în mod rezonabil drumurile sau podurile ce comunică cu sau sunt pe traseul şantierului şi de a preveni deteriorarea sau distrugerea acestora de traficul propriu sau al oricăruia dintre subcontractanţii săi; executantul va selecta traseele, va alege şi va folosi vehiculele, va limita şi va repartiza încărcăturile, în aşa fel încât traficul suplimentar ce va rezulta în mod inevitabil din deplasarea materialelor, echipamentelor, instalaţiilor sau a altora asemenea, de pe şi pe şantier, să fie limitat, în măsura în care este posibil, astfel încât să nu producă deteriorări sau distrugeri ale drumurilor şi podurilor respective.

    (2) În cazul în care natura lucrărilor impune utilizarea de către executant a transportului pe apă, prevederile alin. (1) vor fi interpretate în maniera în care prin "drum" se înţelege inclusiv ecluză, doc, dig sau orice altă structură aferentă căii navigabile şi prin "vehicul" se înţelege orice ambarcaţiune, iar prevederile respective se vor aplica în consecinţă.

    (3) În cazul în care se produc deteriorări sau distrugeri ale oricărui pod sau drum care comunică cu sau care se află pe traseul şantierului, datorită transportului materialelor, echipamentelor, instalaţiilor sau altora asemenea, executantul are obligaţia de a despăgubi achizitorul împotriva tuturor reclamaţiilor privind avarierea respectivelor poduri sau drumuri.

    (4) Cu excepţia unor clauze contrare prevăzute în contract, executantul este responsabil şi va plăti consolidarea, modificarea sau îmbunătăţirea, în scopul facilitării transportului materialelor, echipamentelor, instalaţiilor sau altora asemenea, a oricăror drumuri sau poduri care comunică cu sau care se află pe traseul şantierului.

    12.10. (1) Pe parcursul execuţiei lucrării executantul are obligaţia:

    a) de a evita pe cât posibil acumularea de obstacole inutile pe şantier;

    b) de a depozita sau de a retrage orice utilaje, echipamente, instalaţii, surplus de materiale;

    c) de a aduna şi de a îndepărta de pe şantier dărâmăturile, molozul sau lucrările provizorii de orice fel, care nu mai sunt necesare.

    (2) Executantul are dreptul de a reţine pe şantier până la sfârşitul perioadei de garanţie numai acele materiale, echipamente, instalaţii sau lucrări provizorii, care îi sunt necesare în scopul îndeplinirii obligaţiilor sale în perioada de garanţie.

    12.11. Executantul răspunde, potrivit obligaţiilor care îi revin, pentru viciile ascunse ale construcţiei, ivite într-un interval de .................................... de la recepţia lucrării şi după împlinirea

  (se precizează numărul de ani)

acestui termen, pe toată durata de existenţă a construcţiei, pentru viciile structurii de rezistenţă, ca urmare a nerespectării proiectelor şi detaliilor de execuţie aferente execuţiei lucrării.

 

    13. Responsabilităţile achizitorului

    13.1. La începerea lucrărilor achizitorul are obligaţia de a obţine toate autorizaţiile şi avizele necesare în vederea execuţiei lucrărilor.

    13.2. (1) Achizitorul are obligaţia de a pune la dispoziţie executantului, fără plată, dacă nu s-a convenit altfel, următoarele:

    a) amplasamentul lucrării liber de orice sarcină;

    b) suprafeţele de teren necesare pentru depozitare şi pentru organizarea de şantier;

    c) căile de acces rutier şi racordurile de cale ferată;

    d) racordurile pentru utilităţi (apă, gaz, energie, canalizare etc.), până la limita amplasamentului şantierului.

    (2) Costurile pentru consumul de utilităţi, precum şi cel al contoarelor sau al altor aparate de măsurat se suportă de către executant.

    13.3. Achizitorul are obligaţia de a pune la dispoziţie executantului întreaga documentaţie necesară pentru execuţia lucrărilor contractate, fără plată, în 4 exemplare, la termenele stabilite prin graficul de execuţie a lucrării.

    13.4. Achizitorul este responsabil pentru trasarea axelor principale, a bornelor de referinţă, a căilor de circulaţie şi a limitelor terenului pus la dispoziţie executantului, precum şi pentru materializarea cotelor de nivel în imediata apropiere a terenului.

    13.5. Achizitorul are obligaţia de a examina şi de a măsura lucrările care devin ascunse în cel mult 5 zile de la notificarea executantului.

    13.6. Achizitorul este pe deplin responsabil de exactitatea documentelor şi a oricăror alte informaţii furnizate executantului, precum şi de dispoziţiile şi livrările sale.

 

    14. Începerea şi execuţia lucrărilor

    14.1. (1) Executantul are obligaţia de a începe lucrările în timpul cel mai scurt posibil de la primirea ordinului în acest sens din partea achizitorului.

    (se precizează data maximă de emitere a ordinului de începere a execuţiei)

    (2) Executantul trebuie să notifice achizitorului şi Inspecţiei de Stat în Construcţii, Lucrări Publice, Urbanism şi Amenajarea Teritoriului data începerii efective a lucrărilor.

    14.2. (1) Lucrările trebuie să se deruleze conform graficului general de execuţie şi să fie terminate la data stabilită. Datele intermediare prevăzute în graficele de execuţie se consideră date contractuale.

    (se precizează datele intermediare, dacă este cazul)

    (2) Executantul va prezenta, la cererea achizitorului, după semnarea contractului, graficul de execuţie de detaliu, alcătuit în ordinea tehnologică de execuţie. În cazul în care, după opinia achizitorului, pe parcurs desfăşurarea lucrărilor nu concordă cu graficul general de execuţie a lucrărilor, la cererea achizitorului executantul va prezenta un grafic revizuit, în vederea terminării lucrărilor la data prevăzută în contract. Graficul revizuit nu îl va scuti pe executant de nici una dintre îndatoririle asumate prin contract.

    (3) În cazul în care executantul întârzie începerea lucrărilor, terminarea pregătirilor sau dacă nu îşi îndeplineşte îndatoririle prevăzute la clauza 12.1 alin. (2), achizitorul este îndreptăţit să îi fixeze executantului un termen până la care activitatea să intre în normal şi să îl avertizeze că, în cazul neconformării, la expirarea termenului stabilit îi va rezilia contractul.

    14.3. (1) Achizitorul are dreptul de a supraveghea desfăşurarea execuţiei lucrărilor şi de a stabili conformitatea lor cu specificaţiile cuprinse în anexele la contract. Părţile contractante au obligaţia de a notifica, în scris, una celeilalte, identitatea reprezentanţilor lor atestaţi profesional pentru acest scop, şi anume a responsabilului tehnic cu execuţia din partea executantului şi a dirigintelui de şantier sau, dacă este cazul, a altei persoane fizice sau juridice atestate potrivit legii, din partea achizitorului.

    (2) Executantul are obligaţia de a asigura accesul reprezentantului achizitorului la locul de muncă, în ateliere, depozite şi oriunde îşi desfăşoară activităţile legate de îndeplinirea obligaţiilor asumate prin contract, inclusiv pentru verificarea lucrărilor ascunse.

    14.4. (1) Materialele trebuie să fie de calitatea prevăzută în documentaţia de execuţie; verificările şi testările materialelor folosite la execuţia lucrărilor, precum şi condiţiile de trecere a recepţiei provizorii şi a recepţiei finale (calitative) sunt descrise în anexa/anexele la contract.

    (2) Executantul are obligaţia să asigure instrumentele, utilajele şi materialele necesare pentru verificarea, măsurarea şi testarea lucrărilor. Costul probelor şi încercărilor, inclusiv al manoperei aferente acestora, revine executantului.

    (3) Probele neprevăzute şi comandate de achizitor pentru verificarea unor lucrări sau materiale puse în operă vor fi suportate de executant, dacă se dovedeşte că materialele nu sunt corespunzătoare calitativ sau că manopera nu este în conformitate cu prevederile contractului. În caz contrar achizitorul va suporta aceste cheltuieli.

    14.5. (1) Executantul are obligaţia de a nu acoperi lucrările care devin ascunse, fără aprobarea achizitorului.

    (2) Executantul are obligaţia de a notifica achizitorului, ori de câte ori astfel de lucrări, inclusiv fundaţiile, sunt finalizate, pentru a fi examinate şi măsurate.

    (3) Executantul are obligaţia de a dezveli orice parte sau părţi din lucrare, la dispoziţia achizitorului, şi de a reface această parte sau aceste părţi din lucrare, dacă este cazul.

    (4) În cazul în care se constată că lucrările sunt de calitate corespunzătoare şi au fost executate conform documentaţiei de execuţie, cheltuielile privind dezvelirea şi refacerea vor fi suportate de către achizitor, iar în caz contrar, de către executant.

 

    15. Întârzierea şi sistarea lucrărilor

    15.1. În cazul în care:

    a) volumul sau natura lucrărilor neprevăzute; sau

    b) condiţiile climaterice extrem de nefavorabile; sau

    c) oricare alt motiv de întârziere care nu se datorează executantului şi nu a survenit prin încălcarea contractului de către acesta

îl îndreptăţesc pe executant să solicite prelungirea termenului de execuţie a lucrărilor sau a oricărei părţi din acestea, prin consultare, părţile vor stabili:

    (i) orice prelungire a duratei de execuţie la care executantul are dreptul;

    (ii) totalul cheltuielilor suplimentare, care se va adăuga la preţul contractului.

    15.2. Fără a prejudicia dreptul executantului conform clauzei 24.1, acesta are dreptul de a sista lucrările sau de a diminua ritmul execuţiei, dacă achizitorul nu plăteşte în termen de 28 de zile de la expirarea termenului prevăzut în clauza 18.2; în acest caz va notifica în scris acest fapt achizitorului.

 

    16. Finalizarea lucrărilor

    16.1. Ansamblul lucrărilor sau, dacă este cazul, oricare parte din acestea, prevăzut să fie finalizat într-un termen stabilit prin graficul de execuţie, trebuie finalizat în termenul convenit de părţi, termen care se calculează de la data începerii lucrărilor.

    16.2. (1) La finalizarea lucrărilor executantul are obligaţia de a notifica în scris achizitorului că sunt îndeplinite condiţiile de recepţie, solicitând acestuia convocarea comisiei de recepţie.

    (2) Pe baza situaţiilor de lucrări executate confirmate şi a constatărilor efectuate pe teren achizitorul va aprecia dacă sunt întrunite condiţiile pentru a convoca comisia de recepţie. În cazul în care se constată că sunt lipsuri sau deficienţe acestea vor fi notificate executantului, stabilindu-se şi termenele pentru remediere şi finalizare. După constatarea remedierii tuturor lipsurilor şi deficienţelor, la o nouă solicitare a executantului, achizitorul va convoca comisia de recepţie.

    16.3. Comisia de recepţie are obligaţia de a constata stadiul îndeplinirii contractului prin corelarea prevederilor acestuia cu documentaţia de execuţie şi cu reglementările în vigoare. În funcţie de constatările făcute achizitorul are dreptul de a aproba sau de a respinge recepţia.

    16.4. Recepţia se poate face şi pentru părţi din lucrare, distincte din punct de vedere fizic şi funcţional.

 

    17. Perioada de garanţie acordată lucrărilor

    17.1. Perioada de garanţie decurge de la data recepţiei la terminarea lucrărilor, pe ansamblu sau pe părţi din lucrare distincte din punct de vedere fizic şi funcţional, până la recepţia finală.

    17.2. (1) În perioada de garanţie executantul are obligaţia, în urma dispoziţiei date de achizitor, de a executa toate lucrările de modificare, reconstrucţie şi remediere a viciilor, contracţiilor şi altor defecte a căror cauză este nerespectarea clauzelor contractuale.

    (2) Executantul are obligaţia de a executa toate activităţile prevăzute la alin. (1), pe cheltuială proprie, în cazul în care ele sunt necesare ca urmare a:

    a) utilizării de materiale, de instalaţii sau a unei manopere neconforme cu prevederile contractului; sau

    b) unui viciu de concepţie, acolo unde executantul este responsabil de proiectarea unei părţi din lucrări; sau

    c) neglijenţei sau neîndeplinirii de către executant a oricăreia dintre obligaţiile explicite sau implicite care îi revin în baza contractului.

    (3) În cazul în care defecţiunile nu s-au produs din vina executantului, lucrările fiind executate de către acesta conform prevederilor contractului, costul remedierilor va fi evaluat şi plătit ca lucrări suplimentare.

    17.3. În cazul în care executantul nu execută lucrările prevăzute la clauza 17.2 alin. (1), achizitorul este îndreptăţit să angajeze şi să plătească alte persoane care să le execute. Cheltuielile aferente acestor lucrări vor fi recuperate de către achizitor de la executant sau reţinute din sumele cuvenite acestuia.

 

    18. Modalităţi de plată

    18.1. Achizitorul are obligaţia de a efectua plata către executant în termenul convenit de la emiterea facturii de către acesta. Plăţile în valută se vor efectua prin respectarea prevederilor legale.

    (se precizează termenul de plată de la emiterea facturii şi, după caz, graficul de plată)

    18.2. Dacă achizitorul nu onorează facturile în termen de 14 zile de la expirarea perioadei prevăzute la clauza 18.1 şi fără a prejudicia dreptul executantului de a apela la prevederile clauzei 24.1, acesta din urmă are dreptul de a sista executarea lucrărilor sau de a diminua ritmul execuţiei şi de a beneficia de reactualizarea sumei de plată la nivelul corespunzător zilei de efectuare a plăţii. Imediat ce achizitorul onorează factura executantul va relua executarea lucrărilor în cel mai scurt timp posibil.

    18.3. Achizitorul are dreptul de a acorda avans executantului, dacă acesta solicită, numai contra unei scrisori de returnare a avansului şi numai în limita valorică prevăzută de lege.

    (se precizează cuantumul avansului)

    18.4. (1) Plăţile parţiale trebuie să fie făcute, la cererea executantului (antreprenorului), la valoarea lucrărilor executate conform contractului şi în cel mai scurt timp posibil. Lucrările executate trebuie să fie dovedite ca atare printr-o situaţie de lucrări provizorii, întocmită astfel încât să asigure o verificare rapidă şi sigură a lor. Din situaţiile de lucrări provizorii achizitorul va putea face scăzăminte pentru servicii făcute executantului şi convenite cu acesta. Alte scăzăminte nu se pot face decât în cazurile în care ele sunt prevăzute în contract sau ca urmare a unor prevederi legale.

    (2) Situaţiile de plată provizorii se confirmă în termenul stabilit.

    (se precizează termenul)

    (3) Plăţile parţiale se efectuează, de regulă, la intervale lunare, dar nu influenţează responsabilitatea şi garanţia de bună execuţie a executantului; ele nu se consideră de către achizitor ca recepţie a lucrărilor executate.

    18.5. Plata facturii finale se va face imediat după verificarea şi acceptarea situaţiei de plată definitive de către achizitor. Dacă verificarea se prelungeşte din diferite motive, dar în special ca urmare a unor eventuale litigii, contravaloarea lucrărilor care nu sunt în litigiu va fi plătită imediat.

    18.6. Contractul nu va fi considerat terminat până când procesul-verbal de recepţie finală nu va fi semnat de comisia de recepţie. Procesele-verbale de recepţie finală pot fi întocmite şi pentru părţi din lucrare, dacă acestea sunt distincte din punct de vedere fizic şi funcţional. Recepţia finală va fi efectuată conform prevederilor legale, după expirarea perioadei de garanţie. Plata ultimelor sume datorate executantului pentru lucrările executate nu va fi condiţionată de eliberarea certificatului de recepţie finală.

 

    19. Actualizarea preţului contractului

    19.1. Pentru lucrările executate plăţile datorate de achizitor executantului sunt cele declarate în propunerea financiară, anexă la contract.

    19.2. Preţul contractului se actualizează utilizându-se formula de actualizare convenită.

    (se precizează formula de actualizare)

 

    20. Asigurări

    20.1. (1) Executantul are obligaţia de a încheia, înainte de începerea lucrărilor, o asigurare ce va cuprinde toate riscurile care ar putea apărea privind lucrările executate, utilajele, instalaţiile de lucru, echipamentele, materialele pe stoc, personalul propriu şi reprezentanţii împuterniciţi să verifice, să testeze sau să recepţioneze lucrările, precum şi daunele sau prejudiciile aduse către terţe persoane fizice sau juridice.

    (2) Asigurarea se va încheia cu o agenţie de asigurare. Contravaloarea primelor de asigurare va fi suportată de către executant din capitolul "Cheltuieli indirecte".

    (3) Executantul are obligaţia de a prezenta achizitorului, ori de câte ori i se va cere, poliţa sau poliţele de asigurare şi recipisele pentru plata primelor curente (actualizate).

    (4) Executantul are obligaţia de a se asigura că subantreprenorii au încheiat asigurări pentru toate persoanele angajate de ei. El va solicita subantreprenorilor să prezinte achizitorului, la cerere, poliţele de asigurare şi recipisele pentru plata primelor curente (actualizate).

    (5) Achizitorul nu va fi responsabil pentru nici un fel de daune-interese, compensaţii plătibile prin lege, în privinţa sau ca urmare a unui accident ori prejudiciu adus unui muncitor sau altei persoane angajate de executant, cu excepţia accidentelor sau prejudiciilor rezultate din vina achizitorului, a agenţilor sau a angajaţilor acestora.

 

    21. Amendamente

    21.1. Părţile contractante au dreptul, pe durata îndeplinirii contractului, de a conveni modificarea clauzelor contractului prin act adiţional numai în cazul apariţiei unor circumstanţe care lezează interesele comerciale legitime ale acestora şi care nu au putut fi prevăzute la data încheierii contractului.

 

    22. Subcontractanţi

    22.1. Executantul are obligaţia de a încheia contracte cu subcontractanţii desemnaţi, în aceleaşi condiţii în care el a semnat contractul cu achizitorul.

    22.2. (1) Executantul are obligaţia de a prezenta la încheierea contractului toate contractele încheiate cu subcontractanţii desemnaţi.

    (2) Lista subcontractanţilor cuprinzând datele de recunoaştere a acestora, precum şi contractele încheiate cu aceştia se constituie în anexe la contract.

    22.3. (1) Executantul este pe deplin răspunzător faţă de achizitor de modul în care îndeplineşte contractul.

    (2) Subcontractantul este pe deplin răspunzător faţă de executant de modul în care îndeplineşte partea sa din contract.

    (3) Executantul are dreptul de a pretinde daune-interese subcontractanţilor, dacă aceştia nu îndeplinesc partea lor din contract.

    22.4. Executantul poate schimba oricare subcontractant numai dacă acesta nu a îndeplinit partea sa din contract. Schimbarea subcontractantului nu va modifica preţul contractului şi va fi notificată achizitorului.

 

    23. Penalităţi, daune-interese

    23.1. În cazul în care, din vina sa exclusivă, executantul nu reuşeşte să îşi îndeplinească obligaţiile asumate prin contract, achizitorul are dreptul de a deduce din preţul contractului, ca penalităţi, o sumă echivalentă cu o cotă procentuală din preţul contractului.

    (se precizează cota procentuală pentru fiecare zi/săptămână de întârziere, până la îndeplinirea efectivă a obligaţiilor)

    23.2. În cazul în care achizitorul nu onorează facturile în termen de 28 de zile de la expirarea perioadei prevăzute la clauza 18.2, acesta are obligaţia de a plăti, ca penalităţi, o sumă echivalentă cu o cotă procentuală din plata neefectuată.

    (se precizează cota procentuală pentru fiecare zi/săptămână de întârziere, până la îndeplinirea efectivă a obligaţiilor, cotă care, de regulă, trebuie să acopere dobânda practicată pe piaţa bancară)

 

    24. Rezilierea contractului

    24.1. Nerespectarea obligaţiilor asumate prin prezentul contract de către una dintre părţi dă dreptul părţii lezate de a cere rezilierea contractului de lucrări şi de a pretinde plata de daune-interese.

    24.2. Achizitorul îşi rezervă dreptul de a denunţa unilateral contractul de lucrări în cel mult 30 de zile de la apariţia unor circumstanţe care nu au putut fi prevăzute la data încheierii contractului şi care conduc la modificarea clauzelor contractuale astfel încât îndeplinirea contractului respectiv ar fi contrară interesului public.

    24.3. În cazul prevăzut la clauza 24.2 executantul are dreptul de a pretinde numai plata corespunzătoare pentru partea din contract îndeplinită până la data denunţării unilaterale a contractului.

 

    25. Cesiunea

    25.1. Executantul are obligaţia de a nu transfera total sau parţial obligaţiile sale asumate prin contract, fără să obţină în prealabil acordul scris al achizitorului.

    25.2. Cesiunea nu va exonera executantul de nici o responsabilitate privind garanţia sau orice alte obligaţii asumate prin contract.

 

    26. Forţa majoră

    26.1. Forţa majoră este constatată de o autoritate competentă.

    26.2. Forţa majoră exonerează părţile contractante de îndeplinirea obligaţiilor asumate prin prezentul contract, pe toată perioada în care acţionează aceasta.

    26.3. Îndeplinirea contractului va fi suspendată în perioada de acţiune a forţei majore, dar fără a prejudicia drepturile ce li se cuveneau părţilor până la apariţia acesteia.

    26.4. Partea contractantă care invocă forţa majoră are obligaţia de a notifica celeilalte părţi, imediat şi în mod complet, producerea acesteia şi de a lua orice măsuri care îi stau la dispoziţie, în vederea limitării consecinţelor.

    26.5. Dacă forţa majoră acţionează sau se estimează că va acţiona o perioadă mai mare de 6 luni, fiecare parte va avea dreptul să notifice celeilalte părţi încetarea de plin drept a prezentului contract, fără ca vreuna dintre părţi să poată pretinde celeilalte daune-interese.

 

    27. Soluţionarea litigiilor

    27.1. Achizitorul şi executantul vor face toate eforturile pentru a rezolva pe cale amiabilă, prin tratative directe, orice neînţelegere sau dispută care se poate ivi între ei în cadrul sau în legătură cu îndeplinirea contractului.

    27.2. Dacă după 15 zile de la începerea acestor tratative neoficiale achizitorul şi executantul nu reuşesc să rezolve în mod amiabil o divergenţă contractuală, fiecare poate solicita ca disputa să se soluţioneze fie prin arbitraj la Camera de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti, fie de către instanţele judecătoreşti din România.

    (se precizează modalitatea de soluţionare a litigiilor)

 

    28. Limba care guvernează contractul

    28.1. Limba care guvernează contractul este limba română.

 

    29. Comunicări

    29.1. (1) Orice comunicare între părţi, referitoare la îndeplinirea prezentului contract, trebuie să fie transmisă în scris.

    (2) Orice document scris trebuie înregistrat atât în momentul transmiterii, cât şi în momentul primirii.

    29.2. Comunicările dintre părţi se pot face şi prin telefon, telegramă, telex, fax sau e-mail, cu condiţia confirmării în scris a primirii comunicării.

 

    30. Legea aplicabilă contractului

    30.1. Contractul va fi interpretat conform legilor din România.

 

               Achizitor,                           Contractant,

        ......................                 ......................

        (semnătura autorizată)                 (semnătura autorizată)

                 L.S.                                    L.S.

 

                              ---------------